Дискурс и синтаксис

Заказать уникальный реферат
Тип работы: Реферат
Предмет: Английский продвинутый
  • 17 17 страниц
  • 12 + 12 источников
  • Добавлена 29.05.2019
299 руб.
  • Содержание
  • Часть работы
  • Список литературы
  • Вопросы/Ответы
Introduction 2
Discourse and syntax 3
Conclusion 11
References 12
Glossary 14


Фрагмент для ознакомления

e., a text that is understood ( it is thought) taking into account social, situational, communicative, cultural and other conditions (prerequisites) of its generation (creation) and functioning ”[3, p. 20-21].Such a point of view is good in that it logically raises the discourse to the maximum unit of text analysis, analysis of the highest stage, and discursive analysis. Discourse analysis begins with the analysis of the text, is based on it. The text becomes a discourse when we move from the analysis of textual features (as mentioned above) to their discursive coverage. In this regard, the legitimate question is: where does the textual analysis end and the discourse begin? According to V.E. Chernyavskaya, at the level of text analysis, “the communicative function of the text is established, its communication centers reveal what is reported in the text, to whom the message is addressed, how the addressee is actualized in the text fabric, what are the strategies of thematic deployment, ensuring the connection of individual statements with each other and their thematic progression, how certain segments of knowledge, etc., are actualized. ”Discourse analysis begins “with the projection onto the elements of the content-semantic and compositional-speech organization of the text of psychological, political, national-cultural, pragmatic and other factors” [7, p. 78–79]. Thus, the focus of discursive analysis is the most comprehensive interpretation of the text, achieved through engaging in the interpretation of the extra-linguistic context, based on the cognitive processes of text generation and perception, pragmatic parameters, and connection with other texts. So, we believe that both the text and the discourse are legitimate to consider the results of speech activity. Discourse is understood by us as the maximum unit of text, the subject of discursive analysis. Discourse, therefore, will have all the text features, but they will be considered under the prism of discourse analysis, that is, taking into account the mechanisms of text generation and perception, the communicative situation, and also in the light of a broad extralinguistic and intertextual context. Together with such an understanding, one should not abandon the definition of discourse as a certain set of texts, with the only clarification that this is a set of texts of a discursive level, that is, a level of discursive analysis.   ConclusionSo, as a result of the relation between the concepts of text and discourse that we have traced, there are two definitions of discourse: discourse as a discourse text, that is, text-discourse, and discourse as a type of discourse. This allows discourse to be defined as follows. Discourse is 1) text, correlated with the situation of communication (with historical, socio-cultural, political, ideological, psychological, etc. context), with the system of communicative and pragmatic attitudes, with the cognitive processes of its generation and perception; integrated into the intertextual space (discourse as discourse text, discourse text); 2) discourse is a set of marked texts based on the generality of certain features (discourse as a type of discourse).Thus, the appeal to the identification of the relationship between the concepts of text and discourse is of decisive importance both for text theory and for discourse theory. Our proposed line of reasoning, from the definition of text, through the identification of the relationship between text and discourse, to the definition of discourse, allows us to come to the most consistent and consistent understanding of the nature of the concepts under consideration.ReferencesБаженова, Е.А. Текст / Е.А. Баженова, М.П. Котюрова // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М.Н. Кожиной. – М.: Флинта: Наука, 2006. – С. 528–533. Богданов, В.В. Текст и текстовое общение: учебное пособие / В.В. Богданов. – СПб.: СПбГУ, 1993. – 67 с. Васильев, Л.М. Общие проблемы лингвистики: теория и методы: учебное пособие / Л.М. Васильев. – Уфа: РИЦ БашГУ, 2012. – 206 с. Гальперин, И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: Ком Книга, 2007. – 144 с. Григорьева, В.С. Проблемы теории и интерпретации текста: учебное пособие / В.С. Григорьева. – Тамбов: ТГПИ, 1987. – 120 с. Дейк, Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. ван Дейк. – Благовещенск: БГК им. И.А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. – 308 с. Демьянков, В.З. Текст и дискурс как термины и слова обыденного языка / В.З. Демьянков. – http://www.infoleх.ru/Txtlsvol.htm, дата посещения – 31.10.2010 Ерофеева, Е.В. К вопросу о соотношении понятий ТЕКСТ и ДИСКУРС / Е.В. Ерофеева, А.Н. Кудлаева // Проблемы социо- и психолингвистики: сб.: ст. / под ред. Т.И. Ерофеева. – Пермь, 2003. – Вып. 3 – С. 28–36. Кибрик, А. Дискурс / А. Кибрик, П. Паршин // Онлайн Энциклопедия Кругосвет. – http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye-auki /lingvistika/DISKURS.html, дата посещения – 31.10.2010. Клушина, Н.И. Стилистика публицистического текста / Н.И. Клушина. – М.: МедиаМир, 2008. – 244 с. Кожемякин, Е. Дискурсный подход к изучению культуры / Е. Кожемякин. – http:// www.dyscourseanalysis.org/st6.html; дата посещения – 31.10.2010. Макаров, М.Л. Основы теории дискурса / М.Л. Макаров. – М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с. 13. Петрова, Н.В. Текст и дискурс / Н.В. Петрова // ВЯ. –2003. – № 6.– С. 123–131.GlossaryAddition дополнениеAdvisableРазумныйAffect ВлиятьAmbiguousДвойственныйAmenableПоддающийсяAnalysisАнализAuthor АвторBeliefВераBetween междуCapable способныйCase падежCategory категорияCommunication общениеComplex сложныйComplicatedСложныйComponent компонентConcept КонцептConstituentСоставная частьContain СодержатьContentСодержаниеCorrespond ОтвечатьDefinition определениеDemarcationДемаркацияDesignateОбозначатьDeterminationОпределенностьDetermine ОпределятьDichotomyДихотомияDifferentРазныйDirectionНаправлениеDirectly ПрямоDisagreementНесогласиеDiscourseДискурсDiversityРазличиеDivide ДелитьEqualРавныйEssentialВажныйEtymologyЭтимологияExpress ВыражатьFixationФиксацияfollowing СледующийForm ФормаFunction функцияFunctioningФункционированиеFundamentalФундаментальныйGenerally в общемGenerationПроизводствоIncorporateсоединенныйIndependent независимыйIndicate ПоказыватьIndirectly КосвенноInfinitive ИнфинитивInstead of ВместоIntegral ИнтегративныйIntegrativityИнтегративностьInterpretationИнтерпретацияLanguage systemЯзыковая системаLegitimate ЗаконныйLogicalЛогичныйMaximal unitМаксимальная единицыMeaning ЗначениеMechanismМеханизмMediaСредствоMember ЧленMethodМетодmode РежимModern современныйOppositionОппозицияOralУстныйPerceptionВосприятиеperform Выступатьpermit РазрешатьPhenomenonФеноменProposeПредлагатьPsycholinguisticПсихолингвистикаQualitativeКачественныйReductionРедукцияReflectОтражатьResearchИсследованиеScholarУченыйSemioticСемиотикаSpeechРечьSpeech activity Речевая деятельностьSteadyУстойчивыйStyleСтильStylisticСтилистикаSubgroupПодгруппаSubjectподлежащееSubspeciesПодвидSyntacticсинтаксическийSyntaxСинтаксисSystematizeсистематизироватьSystemicСистематическийTemporaryВременныйTermТерминTextbookКнигаTotalityСовокупностьTranslationПереводUnit of speechЕдиница речиUniversalуниверсальныйWidespreadШирокораспространенный

1. Баженова, Е.А. Текст / Е.А. Баженова, М.П. Котюрова // Стилистический энциклопедический словарь русского языка / под ред. М.Н. Кожиной. – М.: Флинта: Наука, 2006. – С. 528–533.
2. Богданов, В.В. Текст и текстовое общение: учебное пособие / В.В. Богданов. – СПб.: СПбГУ, 1993. – 67 с.
3. Васильев, Л.М. Общие проблемы лингвистики: теория и методы: учебное пособие / Л.М. Васильев. – Уфа: РИЦ БашГУ, 2012. – 206 с.
4. Гальперин, И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: Ком Книга, 2007. – 144 с.
5. Григорьева, В.С. Проблемы теории и интерпретации текста: учебное пособие / В.С. Григорьева. – Тамбов: ТГПИ, 1987. – 120 с.
6. Дейк, Т.А. ван. Язык. Познание. Коммуникация / Т.А. ван Дейк. – Благовещенск: БГК им. И.А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. – 308 с.
7. Демьянков, В.З. Текст и дискурс как термины и слова обыденного языка / В.З. Демьянков. – http://www.infoleх.ru/Txtlsvol.htm, дата посещения – 31.10.2010
8. Ерофеева, Е.В. К вопросу о соотношении понятий ТЕКСТ и ДИСКУРС / Е.В. Ерофеева, А.Н. Кудлаева // Проблемы социо- и психолингвистики: сб.: ст. / под ред. Т.И. Ерофеева. – Пермь, 2003. – Вып. 3 – С. 28–36.
9. Кибрик, А. Дискурс / А. Кибрик, П. Паршин // Онлайн Энциклопедия Кругосвет. – http://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye-auki /lingvistika/DISKURS.html, дата посещения – 31.10.2010.
10. Клушина, Н.И. Стилистика публицистического текста / Н.И. Клушина. – М.: МедиаМир, 2008. – 244 с.
11. Кожемякин, Е. Дискурсный подход к изучению культуры / Е. Кожемякин. – http:// www.dyscourseanalysis.org/st6.html; дата посещения – 31.10.2010.
12. Макаров, М.Л. Основы теории дискурса / М.Л. Макаров. – М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с. 13. Петрова, Н.В. Текст и дискурс / Н.В. Петрова // ВЯ. –2003. – № 6.– С. 123–131.


Вопрос-ответ:

Что такое дискурс?

Дискурс - это текст, который понимается с учетом социальных, коммуникативных, культурных и других условий его создания и функционирования.

С чего начинается анализ дискурса?

Анализ дискурса начинается с анализа текста как максимальной единицы анализа, учитывая различные условия его создания и функционирования.

Каковы преимущества такого подхода к анализу дискурса?

Такой подход логически повышает уровень анализа дискурса до самой высокой стадии и дискурсивного анализа.

С чего начинается анализ синтаксиса?

Анализ синтаксиса начинается с изучения структуры предложений в тексте.

Как дискурсный анализ связан с синтаксисом?

Дискурсный анализ исследует взаимосвязь между дискурсом и синтаксисом, изучая, как синтаксическая структура текста влияет на его дискурсивные особенности.

Что такое дискурс?

Дискурс - это понятие, которое описывает текст, понимаемый и интерпретируемый с учетом социальных, коммуникативных, культурных и других условий его создания и функционирования.

Что такое дискурсный анализ?

Дискурсный анализ - это метод исследования текстов, который начинается с анализа дискурса как высшей единицы текстового анализа. Он учитывает все условия, влияющие на понимание текста и его создание.

Какие преимущества даёт дискурсный анализ?

Дискурсный анализ позволяет более полно и глубоко исследовать тексты, учитывая все социальные, культурные и коммуникативные аспекты. Он помогает понять смысл текста и его контекст, а также то, как текст взаимодействует с окружающей средой.