Наблюдение за младенцем по методу Эстер Бик. Значение для понимания довербального языка ребенка.
Заказать уникальный реферат- 12 12 страниц
- 30 + 30 источников
- Добавлена 14.12.2023
- Содержание
- Часть работы
- Список литературы
Это очень полезно для семьи. Это связано с тем, что наблюдатель становится своеобразным контейнером для всех тревог, фантазий и переживаний матери и окружения ребенка. Это особенно сложно для матерей с детьми, требующими особого внимания и заботы. По разным причинам матери не могут поддерживать тесную эмоциональную связь со своими детьми, не способны чутко реагировать на потребности ребенка, например, боятся взять его на руки, кричат, грустят или сильно гневаются.Таким образом, наблюдения за младенцами по методу Э.Бик является важным и нужным инструментом в определении паттернов поведения, характерных как для нормального развития младенцев, так и для ряда расстройств, таких как аутизм.СписоклитературыBik E. Notes on observing infants as part of psychoanalytic training // The International journal of psycho-analysis. 1964. No. 2. Р. 558-66.Bik E. The experience of the skin in early object relations // Surviving Space. 1st Edition. 2002Dubinsky A. The musings of babies: reflective thinking, emotion and the reintegration of the good object // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2010. № 1 (13). Р. 5–13Haag G. In the footsteps of Frances Tustin: Further reflections on the construction of the body-ego // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2000. № 3 (3). Р. 7–22Rhode M. Sensory aspects of language development in relation to primitive anxieties // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2003. № 2 (6). Р. 12–32Meltzer D. Mutism in infantile autism, schizophrenia, and manic-depressive states: The correlation of clinical psycho-pathology and linguistics // Explorations in autism. 1975. Р. 192–206Meltzer D. The psychology of autistic states and of post-autistic mentality // Explorations in autism. 1975. Р. 6–29Калина О.Г. Кое-что о переживаниях ребенка, расстающегося с мамой в детском саду: внимание к невербальным коммуникациям // Современное дошкольное образование. Теория и практика. 2012. №5. С. 40–47Калина О.Г., Проничева Е.Е. Невербальные способы выражения внутренней психической реальности у дошкольников в контексте сепарации // Консультативная психология и психотерапия. 2013. №1. Р. 42–62Rustin M. Esther Bick's legasy of infant observation at the Tavistock — some reflections 60 years on // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2009. № 1 (12). Р. 29–41Rustin M. Infant observation research: What have we learned so far? // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2006. № 1 (9). P. 35–52Дим-Вилле Г. Первые годы жизни. Психоаналитическая теория детского развития (на основе взглядов Фрейда, Кляйн и Биона). 2018. С 267Маганья Д. Наблюдение за младенцами в семьях. 2019.С. 360Калина О.Г. Психоаналитическое наблюдение за младенцами по методу ЭстерБик: современные цели и перспективы. Консультативная психология и психотерапия, 2014, № 2. Стр. 213-231Brazelton T. B. The Earliest Relationship: Parents, Infants, and the Drama of Early Attachment. 2018. Р. 544Bion W. R. Learning from experience. 1962. Р. 124Fraiberg S. Ghosts in the nursery: A psychoanalytic approach to impaired infant-mother relationships // J Am Acad Child Psychiatr. 1975. 1387-1422Hopkins J. Infant—parent Psychotherapy // Journal of Child Psychotherapy 1992. 18(1):5-17Hinshelwood R.Dictionary of Kleinian Thought. 1989. P. 491Briggs A. Surviving Space: Papers on Infant Observation. 2002. P.342Alexander J. From Fetus to Child: An Observational and Psychoanalytic Study. 1992. P. 272Cardenal M. A psycho-analytically informed approach to clinically ill babies // International Journal of Infant Observation. 1998 2 (1) P. 90-100.Delion P. The application of Esther Bick's method to the observationof babies at risk of autism // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3). P. 84-90Hinshelwood R.D. Observing Organisations:Anxiety, defence and culture in health care. 2000. P. 192Houzel D. Precipitation Anxiety // Journal of Child Psychotherapy. 1995. 21(1) P. 65-78.Houzel D. A therapeutic application of infant observation in child psychiatry // International Journal of Infant Observation. 1999. 2 (3). P. 42-53.Lechevalier B. West's syndromeand infantile autism: the effect of a psychotherapeutic approach in certain cases // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3). P. 23-38.Rustin M.J. Looking in the Right Place: Complexity Theory,Psychoanalysis and Infant Observation // International Journal of Infant Observation. 2002. 5 (1)P. 122-144Somerville G. 'Everybody's dead: the observation of an infant withautistic features // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3) P. 39-63.Sorensen P. Observations of transition facilitating behaviour -development and theoretical implications // International Journal of InfantObservation. 2000. 3 (2) P. 46-54.
1. Bik E. Notes on observing infants as part of psychoanalytic training // The International journal of psycho-analysis. 1964. No. 2. Р. 558-66.
2. Bik E. The experience of the skin in early object relations // Surviving Space. 1st Edition. 2002
3. Dubinsky A. The musings of babies: reflective thinking, emotion and the reintegration of the good object // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2010. № 1 (13). Р. 5–13
4. Haag G. In the footsteps of Frances Tustin: Further reflections on the construction of the body-ego // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2000. № 3 (3). Р. 7–22
5. Rhode M. Sensory aspects of language development in relation to primitive anxieties // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2003. № 2 (6). Р. 12–32
6. Meltzer D. Mutism in infantile autism, schizophrenia, and manic-depressive states: The correlation of clinical psycho-pathology and linguistics // Explorations in autism. 1975. Р. 192–206
7. Meltzer D. The psychology of autistic states and of post-autistic mentality // Explorations in autism. 1975. Р. 6–29
8. Калина О.Г. Кое-что о переживаниях ребенка, расстающегося с мамой в детском саду: внимание к невербальным коммуникациям // Современное дошкольное образование. Теория и практика. 2012. №5. С. 40–47
9. Калина О.Г., Проничева Е.Е. Невербальные способы выражения внутренней психической реальности у дошкольников в контексте сепарации // Консультативная психология и психотерапия. 2013. №1. Р. 42–62
10. Rustin M. Esther Bick's legasy of infant observation at the Tavistock — some reflections 60 years on // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2009. № 1 (12). Р. 29–41
11. Rustin M. Infant observation research: What have we learned so far? // Infant Observation: International Journal of Infant Observation and Its Applications. 2006. № 1 (9). P. 35–52
12. Дим-Вилле Г. Первые годы жизни. Психоаналитическая теория детского развития (на основе взглядов Фрейда, Кляйн и Биона). 2018. С 267
13. Маганья Д. Наблюдение за младенцами в семьях. 2019.С. 360
14. Калина О.Г. Психоаналитическое наблюдение за младенцами по методу Эстер Бик: современные цели и перспективы. Консультативная психология и психотерапия, 2014, № 2. Стр. 213-231
15. Brazelton T. B. The Earliest Relationship: Parents, Infants, and the Drama of Early Attachment. 2018. Р. 544
16. Bion W. R. Learning from experience. 1962. Р. 124
17. Fraiberg S. Ghosts in the nursery: A psychoanalytic approach to impaired infant-mother relationships // J Am Acad Child Psychiatr. 1975. 1387-1422
18. Hopkins J. Infant—parent Psychotherapy // Journal of Child Psychotherapy 1992. 18(1):5-17
19. Hinshelwood R. Dictionary of Kleinian Thought. 1989. P. 491
20. Briggs A. Surviving Space: Papers on Infant Observation. 2002. P.342
21. Alexander J. From Fetus to Child: An Observational and Psychoanalytic Study. 1992. P. 272
22. Cardenal M. A psycho-analytically informed approach to clinically ill babies // International Journal of Infant Observation. 1998 2 (1) P. 90-100.
23. Delion P. The application of Esther Bick's method to the observation of babies at risk of autism // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3). P. 84-90
24. Hinshelwood R.D. Observing Organisations: Anxiety, defence and culture in health care. 2000. P. 192
25. Houzel D. Precipitation Anxiety // Journal of Child Psychotherapy. 1995. 21(1) P. 65-78.
26. Houzel D. A therapeutic application of infant observation in child psychiatry // International Journal of Infant Observation. 1999. 2 (3). P. 42-53.
27. Lechevalier B. West's syndrome and infantile autism: the effect of a psychotherapeutic approach in certain cases // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3). P. 23-38.
28. Rustin M.J. Looking in the Right Place: Complexity Theory,Psychoanalysis and Infant Observation // International Journal of Infant Observation. 2002. 5 (1) P. 122-144
29. Somerville G. 'Everybody's dead: the observation of an infant with autistic features // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (3) P. 39-63.
30. Sorensen P. Observations of transition facilitating behaviour - development and theoretical implications // International Journal of Infant Observation. 2000. 3 (2) P. 46-54.