Совершенствование навыков аудирования при подготовке к ОГЭ по английскому языку на материале текстов про Амурскую область
Заказать уникальную дипломную работу- 70 70 страниц
- 45 + 45 источников
- Добавлена 21.06.2024
- Содержание
- Часть работы
- Список литературы
ГЛАВА 1 ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ НАВЫКОВ АУДИРОВАНИЯ ПРИ ПОДГОТОВКЕ К ОГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ 7
1.1 Особенности обучения аудированию на уроке иностранного языка в основной школе 7
1.2 Методы и приемы развития навыков аудирования у обучающихся основной школы 23
ГЛАВА 2 ПРАКТИЧЕСКОЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ РЕГИОНАЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ В ПРОЦЕССЕ РАЗРАБОТКИ КОМПЛЕКСА ЗАДАНИЙ НА АУДИРОВАНИЕ ДЛЯ 9 КЛАССОВ 36
2.1 Анализ заданий на аудирование в УМК Spotlight и УМК Options за 9 класс 36
2.2 Разработка комплекса заданий на аудирование для 9 классов на материале текстов про Амурскую область 44
ЗАКЛЮЧЕНИЕ 68
СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВ 70
ПРИЛОЖЕ-НИЯ…………………………………….……………………..76
Near the churchNear the future wedding palaceNear the memorial of GloryAll answers are correctЗадания могут быть подходящими для раздела AcrosstheCurriculum в третьем блоке УМК « Spotlight 9», в котором содержится информация о различных художественных стилях. Также информация про муралы может быть преподнесена как дополнение к тексту «Thiscan’tbeartorcanit?» в разделе ReadingandVocabulary пятого блока (Module 5) в качестве альтернативного художественного жанра в искусстве, проявления которого учащиеся могут наблюдать в Амурской области.Complete the task. What places are discussed in the listened dialogues? Match the number and letter.1. ShambhalaPynezhie (correct answer - A)2. Vostochnycosmodrome (correct answer - C)3. Ecofarm of Gribskoye village (correct answer - B)4. Svobodny city (correct answer - D)Post-listening:Which place/places attracted you the most and why? Would you like to visit it/them?Типзаданий № 2Prelistening:Look at the list of museums located in Blagoveshchensk. Do you know any of them? Try to guess what are these places famous for? What can we do there? You will hear five speakers talking about the places presented in the task. You need to choose the appropriate rubric for each statement.While-listening:You are preparing a thematic radio program with statements from five different people about unusual museums in the Amur region, designated by the letters A, B, C, D, E. For each statement, select a category corresponding to its content from the list 1-6. . Use each category on the list only once. There is one extra category on the list. You will hear the recording twice.A. The museum was created in 2003. The first exhibits of the museum were art objects, household items, and magazines from Japan. There are more than 200 exhibits in total. They were donated to the university by the owner of the Japanese private company. The museum also houses a large collection of handmade kimonos. Today it owns more than 300 items: samurai armor, scrolls, hanbok musical instruments, children's toys, ceramics, porcelain and household items.B. The museum was created by Igor Pavlov in 2015 on the basis of his personal collection, which he had been gathering for over more than 30 years. The collection includes about 100 items of the 18th - 19th century. One of the main symbols of Russia is presented in various shapes: ball, bank, doula, vase, etc. The museum holds thematic excursions on the history of samovar production in Russia, the traditions of Russian tea ceremony, etc.C. The museum has been operating since 1993. It consists of 5 sections. The museum exhibits fire laboratory items and samples of fire alarm systems. Among the unique museum items you can find the helmet of French firefighters from the late 19th century. The “Memory Hall” is dedicated to Amur firefighters who died on duty, participants of the Second World War, local conflicts and liquidators of the Chernobyl accident.D. The museum has more than 800 specimens: samples of minerals, rocks, fossils. Almost all available samples of ores and minerals found in the Amur region deposits are presented. The first exhibits began to be collected back in the 70s. Since then, the museum has kept gold, agates, chrysolite and other Amur riches. The collection also includes coral from the bottom of the Indian Ocean, labradorite from Finland, malachite from Zambia and other interesting specimens with its own history.E. This unique place features a world-class collection. Among lots of exhibits it is worth paying attention to the bones of dinosaurs living in the Amur region 70-65 million years ago! The history of the museum began in 1902, when Colonel Mikhail Manakin found the bones of the dinosaur skeleton on the right bank of the Amur River. A new splash of interest was caused by a huge bone found by a schoolboy Ivan Bastrykin in one of the local quarries in 1948. Then it turned out that the south-western part of Blagoveshchensk literally stands on the cemetery of dinosaurs! The collection also has a tooth and a tusk of a mammoth and a skull of a fossil bison. In summer the museum organizes access to excavations at the cemetery of dinosaurs. 1. The Oriental Culture Museum2. The Pharmacy Museum3. The Museum of Fire Department4. The Mineralogical Museum5. The Paleontological Museum6. The Museum of SamovarsДанное задание можно использовать в качестве дополнения к разделу «SpotlightonRussia» (BeautifulBuildingssection) в УМК «Spotlight 9». Также, задание может быть применительно в качестве дополнения к УМК «EnjoyEnglish 9» Unit 1 Section 5, в частности оно может быть полезным для подготовки учащихся к мини-проекту «NicePlacetosee», в котором необходимо провести экскурсию для иностранных гостей и показать интересные места России.Post-listening:Which place/places attracted you the most and why? Would you like to visit it/them?Типзаданий №3Prelistening:Do you know any facts about the Amur Gas Processing Plant? Look at the task. You are to complete the sentences with the appropriate information that you will hear.While-listening:You are helping your friend, a young journalist, analyze an interview he prepared for an article in the school newspaper with an employee of the Amur Gas Processing Plant about the history of the city of Svobodny. Listen to the audio recording of the interview and record the data in the table. You can enter no more than one word from the spoken text. You will hear the recording twice.-Good afternoon, thank you for taking the time to speak with me today. Can you please introduce yourself and tell us a bit about the Amur Gas Processing Plant?-Good afternoon, my name is Maria and I have been working at the Amur Gas Processing plant for about 5 years. During this period the plant has undergone numerous changes. -What changes are you talking about?-As a matter of fact, the construction of gas processing plant started in 2015. A large-scale infrastructure was created for its establishment: 27 km of access roads, a berth on the Zeya River, about 40 km of railway tracks. The plant came on stream in 2021 and it is going to reach its full capacity by 2025. -Can you tell us what is the main purpose of the Amur Gas Processing Plant?-The main purpose consists in processing natural gas, gas condensate and produce various valuable products which will be exported to global markets and used for various industrial purposes.-Wow, sounds impressive. I heard that the plant will play a key role in processing helium.-Yes, you are right. The plant will also be the global leader in helium production- as much as 60 million cubic meters per year. Just imagine- this is enough to inflate 8,5 billion balloons! ⁃ Do you know how many people are building the Amur GPP? ⁃ About 30,000 because the area of the construction site is as large as 1,000 football pitches. ⁃ Wow, big enough. Isn’t it dangerous for the local environment? ⁃ Environmental experts carefully monitor the well-being of the GPP area, by paying close attention to the endangered species. Besides, archaeologists have found as many as four ancient settlements in the Amur River region, so the route of the railroad leading to the Amur Plant was changed in order to preserve natural riches. ⁃ I’m glad to hear that the project is carried out responsibly to minimise any negative effects on the surrounding area. Hope the project will be completed successfully. Thank you for the interview!The construction of gas processing plant started in…The plant came on stream in…The main purpose of the Amur Gas Processing Plant is…The plant will be the global leader in…productionThe area of the construction site is as large as…The route of the railroad leading to the Amur Plant was changed in order to…Предложенное задание может стать интересным дополнением к разделу GoingGreen во втором блоке (Module 2) УМК «Spotlight 9». Благодаря прослушанному аудиотексту учащиеся могут узнать о мерах поддержки за состоянием природы в районе Амурского газоперерабатывающего завода, обращая внимание к находящимся под угрозой видам животных.Post-listening:What historical fact about the town of Svobodny did you find most interesting?Перед выполнением представленного комплекса упражнений учащимся было предложено выполнить тестирование (Приложение Б), содержащее вопросы междисциплинарного характера с целью заблаговременного выявления уровня знаний об истории и жизни города, атакже с целью снятия психолингвистических трудностей перед выполнением заданий аудирования. Для подтверждения эффективности использования представленного комплекса упражнений учащиеся ответили на вопросы теста вторично, после проведения аудирования.Мы выразили результаты проведенного эксперимента на диаграммах, иллюстрирующих количество баллов каждого учащегося за тест:Рисунок 1. Результаты предварительного тестирования в 9 «Б» классеРисунок 2. Результаты контрольного тестирования в 9 «Б» классеМы сравнили полученные данные, которые изобразили на следующей диаграмме при помощи выведения среднего арифметического значения по результатам двух проведенных тестирований и отразили их на рисунке 3.Рисунок 3. Результаты тестирования до/после выполнения аудирования (средний балл в классе)Как можно заметить по данным диаграммы, у учащихся экспериментальной группы наблюдается повышение уровня осведомленности по части истории, культуры, архитектуры и прочих областей знания об Амурской области. На констатирующем этапе эксперимента учащимися экспериментальной группы был получен средний балл 10,9. На контрольном этапе эксперимента достигнут результат в 16,5 балла.Таким образом, нами было выявлено, что выполнение предложенного комплекса заданий на аудирование для 9 классов на материале текстов про Амурскую область способствует не только эффективному развитию навыков аудирования при подготовке к ОГЭ, но также углублению знаний в области краеведения, тем самым успешно реализуя региональный компонент на уроках английского языка.Выводы по главе 2Англоязычное аудирование в 9 классе имеет большое значение, так как помогает развивать навык понимания реальной английской речи, а также улучшает слуховую память и способность к быстрому восприятию информации. Этот навык также необходим для успешного сдачи ОГЭ. Вторая глава была посвящена использованию региональных материалов в процессе разработки комплекса заданий на аудирование для 9 классов.Рассмотрев УМК Spotlightи EnjoyEnglish, мы пришли к выводу, что задания на аудирования представлены в них в достаточном объеме, однако они стандартизированы, не всегда интересны, не разделены на этапы и в них не отражен региональный компонент. Мы предложили разработку, в которой представили задания на аудирования, объединенные общей темой: «Чудеса Приамурья» («ThewondersofPriamurye»). Каждому из чудес мы посвятили несколько заданий. Задания разбиты на блоки, соответственно теме («чуду»). Каждоезаданиесостоитизтрехэтапов: prеlistening, while-listening, post-listening. Задания понятны, имеют чуткую структуру, представляют интерес для детей, так как посвящены их родному краю.ЗАКЛЮЧЕНИЕДля достижения цели языкового образования в основной школе, согласно требованиям ФГОС III поколения, необходимо формирование коммуникативной компетенции учащихся, то есть их способности и готовности к общению на иностранном языке. Для развития этой компетенции важно улучшение навыков учащихся во всех видах речевой деятельности, включая говорение, письмо, аудирование и чтение. Особенно важно уделять внимание аудированию, так как оно требует большой практики на уроках иностранного языка. Развитие навыков аудирования – одна из важных задач иноязычной подготовки учащихся. Вместе с другими видами речевой деятельности аудирование обеспечивает овладение иностранным языком как средством общения, развивает умение понимать иностранный язык. Участникам учебного процесса необходимо соблюдать все требования обучения аудирования для эффективного развития компетентности в данном виде речевой деятельности, а также повышать мотивацию, активно внедрять новые формы и методы для усовершенствования обучения и оценки аудирования.В области обучения навыкам аудирования и чтения на иностранном языке, западная методология выделяет два основных подхода. Первый, известный как bottom-upapproach, начинается с обучения распознаванию отдельных звуков и слов, что позволяет обучающимся последовательно строить понимание всего текста. Второй подход, top-downapproach, фокусируется на развитии способности к общему пониманию языка на слух, начиная сразу с осмысления больших смысловых блоков.Исследования подтверждают, что наиболее эффективным является сочетание этих двух стратегий. В начальных этапах обучения и оценки эффективно использовать top-down подход, который затем дополняется bottom-up методикой в процессе дальнейшего изучения и проверки усвоенных навыков. Такой интегрированный подход способствует более глубокому и всестороннему освоению иностранного языка.Эффективная подготовка учащихся к выполнению заданий раздела Аудирование в ОГЭ достигается систематической работой над аудированием, которая включает три этапа: предтекстовый, текстовый и послетекстовый. Все эти этапы основаны на использовании аудиотекстов, которые являются примерами диалогической и монологической речи, созданными носителями языка с целью неучебного общения.Для создания мотивации к обучению иностранному языку важно правильно выбирать тексты. Поэтому, в качестве текстов, мы предлагаем использовать рассказы об истории, культуре и достопримечательностях родного края.В данной работе мы привели примеры заданий, которые можно использовать на уроках английского языка, а также на дополнительных занятиях с целью подготовки обучающихся к сдаче ОГЭ. СПИСОК ИСПОЛЬЗОВАННЫХ ИСТОЧНИКОВАндриевская В. В. Психология усвоения английского языка на среднем этапе обучения / В.В. Андриевская // Иностранные языки в школе.˗ 1985. ˗ № 6. ˗ С. 48–52.Анциферова Н.А. Система упражнений для подготовки выпускников 9 класса к сдаче ОГЭ по английскому языку (раздел «Аудирование») / Н.А. Анциферова // ОБУЧЕНИЕ, ТЕСТИРОВАНИЕ И ОЦЕНКА. – 2021. – С. 15-19Беляев, Б.В.Очеркипо психологииобучения иностраннымязыкам / Б. В. Беляев. ˗ М.: Просвещение, 1965. ˗ 229 с.Беляева Е.И. Интерактивные технологии в обучении английскому языку // Язык и культура. – 2018. – № 3. – С. 78-83.Биболетова М.З. Английский язык: Английский с удовольствием / EnjoyEnglish 9 класс / М.З. Биболетова, Е.Е. Бабушис. – Обнинск: Титул, 2013. – 240 с.Бигич О. Б. Обучение аудированию / О. Б. Бигич // Методика преподавания иностранных языков в средних учебных заведениях в схемах и таблицах: учеб. пособие. – К.: Ленвит. – 2004. – С. 76-84.Бим И.Л. К проблеме обученности иностранным языкам выпускников средней школы. – М.: Просвещение, 2007. – 168 с.Бим И.Л. Теория и практика обучения иностранному языку в средней школе. – М.: ACT, 2008. – 452с.Бойниченко Н.А. Обучение аудированию в контексте реализации фгос по иностранным языкам / Н.А. Бойченко // Реализация образовательных и профессиональных стандартов в психологии и педагогике. Сборник статей по итогам Международной научно-практической конференции. Стерлитамак, 2022. – С. 20-24.Бурдина, М. И.Уроки английского языка в IX классе / М. И. Бурдина. – М.: Просвещение, 1989. ˗ 125 с.Вайсбурд М. Л., Колесникова, Е. А. Обучение аудированию / М.Л. Вайсбурд, Е.А. Колесникова // Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Под ред. А. А. Миролюбова. – Обнинск: Титул. – 2010.Васильева А.А. Преодоление трудностей при обучении аудированию на уроках английского языка / А.А. Васильева, Л.С. Рыжкова // Актуальные вопросы науки. – 2019. – № 52. – С. 44-45.Ваулина Ю.Е. УМК «Английский в фокусе» 9 класс / Ю.Е. Ваулина, Д. Дули, О.Е. Подоляко. – М.: Просвещение, 2021.Виноградов, В. В. Лингвистические аспекты обучения иностранным языкам: пособие для учителей / В.В. Виноградов. ˗ М.: Просвещение, 2020. ˗ 182 с.Виситова Л.С. Нетрадиционные формы и методы обучения на уроках в начальной школе / Л.С. Виситова // В сборнике: Педагогическое мастерство. Материалы VII Международной научной конференции. – 2015. – С. 6-8.Воронина А.С. Актуальные проблемы подготовки к разделу «аудирование» ЕГЭ на примере УМК «Английский в фокусе» / А.С. Воронина, А.И. Обревко // Актуальные проблемы современного иноязычного образования. – 2019.– № 9. –С. 3.Гальперин, П.Я. Современная методика английского языка / П.Я. Гальперин. – М.: Просвещение, 1995. – 180 с.Гальскова Н.Д. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. Учебное пособие. – 6-е изд., стер. – М.: Академия, 2013. – 336 с.Есин А.Б. Принципы и приемы анализа литературногопроизведения / А.Б. Есин. – М.: Флинта, Наука, 2020. – 248 с.Зайцев В.С. Современные педагогические технологии: учебное пособие. – Челябинск: ЧГПУ, 2012. – 411 с.Зимняя, И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке: учебное пособие для учителей / И.А. Зимняя. - М.: Просвещение, 2016. – 160 с.Зимняя, И.А. Условия формирования навыка говорения на иностранном языке и критерии его отработанности/ И.А. Зимняя // Общая методика обучения иностранным языкам: Хрестоматия. - М.: Русский язык, 1991. – 60 с.Иванов А.Н. Интерактивные формы работы при изучении английского языка в основной школе // Современная зарубежная педагогика. – 2017. – № 9. – С. 45-51.Итинсон К.С. Развитие навыков аудирования на занятиях по английскому языку с помощью песен / К.С. Итинсон // Региональный вестник. – 2020. – № 8 (47).– С. 72-74.Каргина А.С. Страноведческие материалы на уроках английского языкана этапе аудирования (на примере УМК «Spotlight- 8») / А.С. Каргина, Н.А. Лукьянова // Конструктивные педагогические заметки.– 2017.– № 5-2 (7). –С. 45-52.Кашина E.Г. Традиции и инновации в методике преподавания иностранного языка: учебное пособие для студентов филологических факультетов. – Самара: Изд-во «Универс-групп», 2006. – 75 с.Коростелев, В.С.Основы функционального обучения иноязычной лексике / В.С. Коростелев. – Воронеж, 1990.Леонтьев А.М. Методика преподавания английского языка с использованием мультимедиа-технологий. – М.: Издательский центр «Академия», 2017. – 200 с. Максудов У.О. Аудирование ˗ один из важных элементов в процессе обучения английскому языку / У.О. Максудов // Вестник Таджикского национального университета. –2019. –№ 5-1. – С. 226-231.Мысова К.В. Подготовительные этапы аудирования на занятиях по английскому языку / К.В. Мысова // Вопросы педагогики. –2022.– № 6-2. –С. 124-126.Нелькина А.А. Комплекс упражнений по обучению аудированию на уроке английского языка / А.А. Нелькина // Актуальные проблемы германистики и методики преподавания иностранных языков. Сборник научных трудов по материалам XI Международной научно-практической конференции. Саранск, 2022.– С. 12.Рязанцева О.А. Обучение аудированию на современном уроке иностранного языка / О.А. Рязанцева, Д.С. Шевцова // НаукавмегаполисеScienceinaMegapolis. –2022. –№ 8 (43).Сарапкина М.Е. Особенности обучения аудированию на уроках иностранного языка в средней школе (на примере УМК "Starlight-8") / М.Е. Сарапкина // Журнал «Студенческий».– 2021.–№27.– С.66-68Свиридова Е.С. Развитие аудирования как одной из компетенций функциональной грамотности на уроках английского языка / Е.С. Свиридова // Молодой ученый. 2021. № 40 (382). С. 192-194.Селевко Г. К. Классификация образовательных технологий / Г.К. Селевко. – М., – 2005. – 371с.Смирнова Е.П. Обучение аудированию на уроках английского языка в свете реализации ФГОС / Е.П. Смирнова, Е.С. Семенова // Актуальные проблемы лингводидактики и методики преподавания иностранных языков. сборник научных статей. Чувашский государственный педагогический университет им. И.Я. Яковлева. Чебоксары, 2020. – С. 287-291.Спехова П.С. Система упражнений по обучению аудированию на уроках английского языка (на примере УМК "CHOICES PRE-INTERMEDIATE") / П.С. Спехова, Е.В.Королева // Неофит. Сборник статей по материалам научно-практических конференций аспирантов, магистрантов, студентов. Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина.– 2019. – С. 182-184.Чахирова И.А. Методика обучения аудированию в УМК по английскому языку для средних классов общеобразовательной школы / И.А. Чахирова, Ж.А. Тягунова // Актуальные проблемы экономики, социологии и права. – 2019. – № 3. – С. 69-71.Ходырева А.Д. Организация обучения аудированию на уроках английского языка / А.Д. Ходырева // Инновационные технологии управления. Сборник статей по материалам VI Всероссийской научно-практической конференции .Мининский университет. – 2020. – С. 284-287.Фигуровская Н.В. Методика обучения английскому языку в современной школе. – М.: Академический проект, 2016. – 256 с. Демонстрационный вариант контрольных измерительных материалов основного государственного экзамена 2023 года по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ [Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/aya_9_oge_2023_demo_pch.pdfКодификатор проверяемых требований к результатам освоения основной образовательной программы основного общего образования и элементов содержания для проведения основного государственного экзамена по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/aya_9_oge_2023_kodif.pdfОб утверждении федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования (с изменениями на 8 ноября 2022 года) // Официальный интернет-портал правовой информации www.pravo.gov.ru, 05.07.2021, N 0001202107050027Спецификация контрольных измерительных материалов для проведения в 2023 году основного государственного экзамена по ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ [Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/inyaz_9_oge_2023_specz.pdfСвободный: официальный сайт города [Электронный ресурс]. –URL: https://svb-gorod.ru/Cамые интересные виды туризма в Приамурье // Visitamur URL: https://visitamur.ru/adventures/ (дата обращения: 20.02.2024).ПРИЛОЖЕНИЯПРИЛОЖЕНИЕ АМетодическое пособие (Модуль 1), объединенное общей темой: «Чудеса Приамурья» («The wonders of Priamurye»)Блок 1. «Горящие горы».We are going to listen to the text about one of the Amur region’s wonders called “The Burning Mountains”.Prеlistening. Have you ever been to the mountains? If yes, did you like it? Translate the title and try to guess why the mountains are called in this way.While-listening. 1) You will hear 6 speakers talking about The Burning Mountains. For each of speakers 1-6, choose the title from the list A-G. Write the letter in the appropriate box. Use each letter only once. There is one extra letter which you don’t need to use. You will hear the recording twice.The Burning Mountains are located on the left bank of the Amur River 350 km upstream fromBlagoveshchensk, in Shimanovsky district. The area of this geological object is 40 hectares. The Chinese living on the opposite bank of the Amur River reported about the unusual Mountains as far back as 300 years ago. Russian explorers GrigoryPermikin and Pavel Anosov for the first time described this place in the 60s of the XIX century. Later, the burning river bank was studied by Russian mountain engineer PyotrYavorovsky.In 1983, the «Burning Mountains» were recognized as a unique geological formation and got the status of a natural monument of regional significance.It has been found out that the Mountains «burn» due to the lignite, which lies at a depth of 10-15 meters underground. The lignite layer has been forming in the ground since the Mesozoic period. The loose sandy soil crumbles, exposing a lignite seam. Lignite quickly oxidises in the air, heats up and begins to burn, emitting thick smoke. In dry weather it burns, in rainy weather it smolders. The Burning Mountain fire was extinguished only once - in 2009 during heavy rains.Getting to this natural wonder is not easy: the Mountains are surrounded by wild forest on all sides. It will take several hours to get there on a land-rover. Also tourists can admire the burning shore from the water. However, the state border with China runs along the Amur River, so traveling by boat requires special permission from the border guards.Even though the Burning Mountains are difficult to access, the place is very popular with tourists. People come here for new impressions and beautiful photos: at dusk and at night the shore is lit with glowing embers.Speaker 1 A. The history of the Burning MountainsSpeaker 2 B. LocationSpeaker 3 C. Local traditionsSpeaker 4 D. Uniqueness of the placeSpeaker5 E. Popularity among touristsSpeaker 6 F. New status of the place G. Features of getting to the place2) Before listening to the text again pay attention to the words written for you on the blackboard. Try to find an appropriate translation.HectareСлойбурогоугляRegionalsignificanceГектарExplorersОкислятьсяLignitelayerТлеющие углиGlowingembersГустой дымShoreРегиональное значениеThicksmokeИсследователиOxidiseБерегSmolderТлетьPost-listening. Fill in the blanks with the words in the frame.The area of this geological object is 40 hectares.In 1983, the «Burning Mountains» were recognized as a natural monument of regional significance.The researchers found out that the lignite layer was formed in the ground since the Mesozoic period.The Mountains are surrounded by wild forest on all sides.People come here for new impressions and beautiful photos: at dusk and at night the shore is lit with glowing embers.2) Complete each sentence with verbs. Then say whether it is formulated in active or passive voice.1. The Burning Mountains are locatedon the left bank of the Amur River 350 km upstream from Blagoveshchensk. (Passive voice)2. The Chinese living on the opposite bank of the Amur River reported about the unusual Mountains as far back as 300 years ago. (Active voice)3. In 1983, the « Burning Mountains » were recognized as a unique geological formation. (Passive voice)4. The Burning Mountains fire was extinguished only once- in 2009 during heavy rains. (Passive voice)5. However, the state border with China runs along the Amur River, so travelling by boat requires special permission from the border guards. (Active voice)3) Write out a short summary. When retelling try to rely on the following sentences: Haveyoueverseen «TheBurningMountains»? Whydotheyhavesuchastrangename? Where are they located? Is it difficult to get there? Would you like to visit this place?Задания могут быть применительны к УМК «EnjoyEnglish” Unit 2 Section1, в частности к тексту «Wheredothenamesofplacescomefrom», с целью изучить одно из мест родного региона, название которого также является нестандартным и несет определенный смысл.Также, разработанные задания возможно применить после знакомства с текстом “WelcometoSydney, Australia” в разделе CultureCorner 6 УМК «Spotlight 9». Так как текст про Австралию содержит информацию о Голубых горах как об одних из самых известных достопримечательностей страны, может быть уместным упомянуть о Горящих горах в Амурской области. Информация о Горящих горах может впоследствии помочь учащимся выполнить упражнение 6 , т.е. разработать туристический буклет с рекламой интересных мест для посещения, расположенных на территории родного региона.Блок 2. Албазинскийострог «AlbazinskyOstrog orAlbazinostockaded town»Prеlistening. 1) Let's think about how well we know the sights of our native land. What associations do you have with the name «Albazinskyostrog»? Have you ever been there? Have you heard the stories about this place? Have you seen the photo? On a piece of paper, write down the reference words that you associate with this name. Imagine what anostrog might look like.2) Look at the blackboard. You can see the keywords there for the text that you are going to listen to. Are these words familiar to you? Can we transfer them? Let'swritedown the translation.StockadedtownОстрогQingEmpireИмперия ЦинDefenseОборонаFeatПодвигMuseum of Local LoreКраеведческий музейCossackhutКазачья избаBlacksmith'sshopКузницаChapelЧасовняNow that we have a general idea of what the text will be dedicated to, let's move on to listening to it.While-listening. 1) Listen to the text carefully. Try to understand the essence of what you have heard, without focusing on unfamiliar words. Your task now is to understand the general meaning. At the end of listening, write down a few sentences reflecting the main theme of the text.Albazinsky fortress is the first Russian settlement on the Amur River. It was founded by the explorers in 1650. The place is a monument of heroism and military glory: for several years from 1686 to 1689 during the war with the Qing Empire (China), the inhabitants of the fortress were holding the defense against the superior enemy. Most of the defenders died, but did not surrender. Thanks to their feat, Russia is still standing firmly on the Amur ground.Today Albazino is a village located on the border of Russia and China, in Skovorodinsky district of the Amur region. From the remaining walls of the old fortress you can see both banks of the Amur river, vast taiga and majestic hills. You can walk around the carefully preserved fortress yard and enjoy special atmosphere of the place wherethe beauty of nature is combined with historical memory. In Albazino Museum of Local Lore you can learn how the settlement was changing from the ostrog of the XVII century and the Cossack stanitsa of the XIX century to the Soviet state farm of the XX century. Outside the museum you can visit reconstructed Cossack’s hut, a blacksmith's shop, a barn, and bathhouse.There is also a small Orthodox chapel nearby where believers come to pray to famous Albazino icon of the Mother of God. Though the original icon is kept in Blagoveshchensk, in the Annunciation Cathedral, the spirit of Albazino makes the visit to the chapel unique.2) Listen to the text again. Arrange the sentences in chronological order. Put the correct order of letters in the frame below.Albazinsky fortress was founded by the explorers in 1650. (A)In Albazino Museum of Local Lore you can learn how the settlement was changing from the ostrog of the XVII century. (B)Today Albazino is a village located on the border of Russia and China, in Skovorodinsky district of the Amur region. (C)There is also a small Orthodox chapel nearby where believers come to pray to famous Albazino icon of the Mother of God. (D)(The correct order is: A, C, B, D)Post-listening. 1) Read statements 1-6. Listen to the information again and tell me if the statements are true (T) or false (F)?1) The Albazinostockaded town is the second Russian town on the Amur River. (F)2) Albazinostockaded town was founded in 1686.(F)3) Albazinskystockaded town is famous for its great defense against the Qing Empire. (T)4) The Amur River can be seen from the walls of the Albazinostockaded town. (T)5) Albazino Museum presents exhibits about flora and fauna of the village. (F)6) Orthodox pilgrims visit Albazino because of the famous icon of the Mother of God. (T)2) Write a short essay consisting of 5-8 sentences about the Albazinskyostrog. Express your attitude to what you read in these sentences.Применение разработанных заданий может быть уместно при знакомстве учащихся с разделом «Oldneighbours» в блоке «SpotlightonRussia».Блок 3. Лотос Комарова (Komarov'sLotus)Our region is full of miracles. Some of them, of course, are individual representatives of flora and fauna. Tell me, what rare plants growing in our region are known to you? Today we will talk about the miracle of fauna - the Komarov lotus.Prеlistening. 1) Think about what the text will be like? Remember what you know about the Komarov lotus? Imagine, what color and size itis.2) Let's recall how we transform adjectives into comparative and superlative forms. Do the exercise below: fill in the table correctly.RuleAdjectiveComparativeSuperlativeOne syllableCleanBrighterConsonant+ short vowel + consonantBiggerEnds in -eLargerThe largestEnds in -yThe earliestTwo syllablesGentler; more gentleThree or more syllablesThe most beautifulMore interestingSensitiveThe most vulnerableIrregular formsGoodNow let's listen to the text.While-listening. 1) Listen to the text carefully. Try to understand the essence of what you have heard, without focusing on unfamiliar words. Your task now is to understand the general meaning. At the end of listening, write down a few sentences reflecting the main theme of the text.Komarov lotus flower is a beautiful relict plant listed in the Red Book. This plant has interesting qualities. On the one hand, it is cold-resistant, it has even survived the ice age. On the other hand, it is very sensitive and vulnerable - it does not grow in polluted water. If you see lotuses in the lake, it means that it is really clean.The plant was studied and described as a separate species by Soviet botanist Alexander Grossheim who named it after another prominent Soviet botanist Vladimir Komarov. The large pink flowers bloom only once a year – from the end of June to the end of August. But in recent years the blooming period begins earlier because of the global warming. Each lotus blooms from five to eight days. The buds that have just started to blossom are very bright, while the older lotuses have a paler shade. In the Amur Region, the largest lotus plantations can be found in Khingan Reserve. Every year hundreds of tourists come here from all over the Far East to admire the flower.2) Before you listen to the text again, pay attention to the words that are written for you on the blackboard:relict plantреликтовое растениеVulnerableуязвимый, чувствительныйPetalsЛепесткиBudБутонmisconception ЗаблуждениеThese words will help you to increase the level of meaningfulness of the text.Post-listening. Complete the text with adjectives. Then find out the comparative and superlative forms.Komarov lotus flower is a __________relict plant listed in the Red Book. This plant has ____________qualities. On the one hand, it is cold-resistant, it has even survived the ice age. On the other hand, it is very _________and __________- it does not grow in polluted water. If you see lotuses in the lake, it means that it is really___________.The plant was studied and described as a separate species by Soviet botanist Alexander Grossheim who named it after another prominent Soviet botanist Vladimir Komarov. The large __________flowers bloom only once a year – from the end of June to the end of August. But in recent years the blooming period begins _________because of the global warming. Each lotus blooms from five to eight days. The buds that have just started to blossom are very__________, while the _________lotuses have a paler shade. In the Amur Region, the ___________lotus plantations can be found in Khingan Reserve. Every year hundreds of tourists come here from all over the Far East to admire the flower.2. On the basis of the text describe Komarov lotus flower using comparative and superlative forms.3. Answer the questions.•What happens to the seeds of the plant in extreme cold temperatures?•Why do lotuses not grow in polluted water bodies?•What happens to a lotus flower when it is cut?•When do the large and pink flowers bloom each year?•What is the largest lotus plantation in the Amur Region and where is it located?Представленные задания могут быть гармонично включены к упражнению 102 в УМК «EnjoyEnglish» ( Unit 2 Section 4), в которых представлена информация о цветочных символах Великобритании. Аудиотекст про Лотос Комарова может послужить альтернативным примером символики Приамурья для учащихся.Блок 4. Динозавры (Dinosaurs)About 65 million years ago, dinosaurs lived on the territory of the Amur region. At the moment, scientists have fully described 4 new species of herbivorous reptiles: olorotitan, kerberosaurus, amurosaurus, kundurosaurus.The topic of dinosaurs is as interesting as it is complex, however, it is part of the history of our region, and we must be able to tell foreign guests about it.Prеlistening. 1) Look at the words written on the board. During the listening process, we will focus on them.- herbivorous and predatory reptiles (растительноядныеихищныерептилии);- paleontological excavations (палеонтологическиераскопки);- helmetedamaurosaurs and flat-headed cerberosaurs (шлемоголовыеамурозаврыиплоскоголовыекерберозавры);- stone quarry (каменныйкарьер).2) Connect the images of the dinosaurs you know with their image.StegosaurusPterosaurBrachiosaurusAllosaurusTriceratops While-listening. 1) Listen to the text. Try to understand its main idea. Do not focus on unfamiliar words. Your task now is to understand the general meaning. At the end of listening, write down a few sentences reflecting the main theme of the text.The dinosaur cemetery located near the city of Blagoveshchensk in the Amur region is the only natural monument of its kind. Its area is 10,000 square meters. It is a monument of federal significance. After decades of excavations, an amazing, unparalleled collection of bones of herbivorous dinosaurs has been gathered here. As a result of the research paleontologistsidentified several new subspecies of dinosaurs. One of them isAmurosaurus, with specific features of the skeletonbones. Such bones have never been found in any other corner of our planet. The complete skeleton of a reptile that lived in the area of present-day Blagoveshchensk about 65 million years ago has been restored and carefully studied.In fact, the entire Amur region has become a treasure house for paleontologists: they keep discovering new species and describing unusual behavior of dinosaurs who lived here. For example, it has been found out that only in the Amur region both helmet-headed and flat-headed dinosaurs lived together on the same territory. Experts say that untold riches are still hidden deep underground. Probablysomeday we can have our own Jurassic Park!2) Listen to the text again. Focus on the sentences or words you didn't understand the first time you listened. Write them down on a piece of paper.Post-listening.1. Write down the main idea of the text. Start with the phrase: «This text is about...»2. Think about and write down the three main questions to the text.3. Answer the questions:- Were there any specific types of dinosaurs that were known to have lived in the Amur Region 65 million years ago?- Where is one of the dinosaur sites located in Blagoveshchensk?Разработанные задания могут быть применимы к разделу ReadingandVocabulary в третьем блоке (Module 3) УМК «Spotlight 9».ПРИЛОЖЕНИЕ БТест, направленный на знание фактов про Амурскую область1.Which natural object located on the shores of Nizhnebureysky Sea in the Amur region is considered to be a place of power?a)The Burning Mountainsb)ShambalaPinezhiec)Drunken Forest2.Where people can admire marals in the Amur region?a)Ecofarm in Gribskoye villageb)Eco-path in Svobodnyc)Drunken Forest3.What the town of Tsiolkovsky is famous for?a)Oriental Culture Museumb)Vostochnycosmodromec)Amur Gas Processing Plant4.Where have the murals appeared recently?a)In Tsiolkovskyb)In Svobodnyc)In Blagoveshchensk5.Which museum in Blagoveshchensk is famous for its household objects from Japan?a)The Mineralogical Museumb)The Paleontological Museumc)The Oriental Culture Museum6.The Amur GPP will become one the largest natural gas processing enterprise located neara)Tsiolkovskyb)Svobodnyc)Blagoveshchensk7.What is the first Russian settlement on the Amur River?a)Imakb)Aigunc)Albazino8.Which plant is considered to be the symbol of the Amur region?a)Astrab)Rosec)Lotus9.What is the specific type of dinosaurs that was known to have lived in the Amur Region 65 million years ago?a)Pterosaurb)Allosaurusc)Amurosaurus10.What place in the Amur region features a world-class collection of ancient animals?a)The Oriental Culture Museumb)The Paleontological Museumc)The Mineralogical Museum11. When was Svobodny founded? a) 1914b) 1917c) 1912 12. What was the original name of the town?a)Alekseevskb)Svobodnenskc)Surazhevka 13. When was the town renamed?a) 1920b)1917c)1916 14. Who was the founder of Svobodny?a) Nikolay Gondattib) YerofeyKhabarovc) Nikolay Muravyov-Amursky 15. What place in Svobodny is listed in Guinness Book of World records?a)Children’s Railwayb)Memorial of Gloryc)Culture Palace 16. Which place in Svobodny has a new conference room for all kinds of meetings and conferences?a)Administration of the townb)Culture Palace c)Institute of Railway Transport 17. What is the name of ecological conservation zone in Svobodny where you can learn more about local flora and fauna?a) City parkb) Railway parkc) Eco-path 18. Svobodny is famous for its legends. One of them is called:a)MaryinaRoshchab) The steamboat “Mudrets”c) Lake “Slyoznoye” 19. Which place in Svobodny used to be a school for peasant youth and now is famous for its literature contests?a) Central City Library named after N.K. Krupskayab) The House of Folk art named after Peter Komarovc) Children’s art house20. In which public place in Svobodny were the football field and the running track renovated in 2021?a)Lokomotiv Stadiumb)Torpedo Stadiumc) SportsandRecreationcomplex
1. Андриевская В. В. Психология усвоения английского языка на среднем этапе обучения / В.В. Андриевская // Иностранные языки в школе. ˗ 1985. ˗ № 6. ˗ С. 48–52.
2. Анциферова Н.А. Система упражнений для подготовки вы-пускников 9 класса к сдаче ОГЭ по английскому языку (раздел «Аудиро-вание») / Н.А. Анциферова // ОБУЧЕНИЕ, ТЕСТИРОВАНИЕ И ОЦЕНКА. – 2021. – С. 15-19
3. Беляев, Б.В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам / Б. В. Беляев. ˗ М.: Просвещение, 1965. ˗ 229 с.
4. Беляева Е.И. Интерактивные технологии в обучении англий-скому языку // Язык и культура. – 2018. – № 3. – С. 78-83.
5. Биболетова М.З. Английский язык: Английский с удовольстви-ем / Enjoy English 9 класс / М.З. Биболетова, Е.Е. Бабушис. – Обнинск: Ти-тул, 2013. – 240 с.
6. Бигич О. Б. Обучение аудированию / О. Б. Бигич // Методика преподавания иностранных языков в средних учебных заведениях в схе-мах и таблицах: учеб. пособие. – К.: Ленвит. – 2004. – С. 76-84.
7. Бим И.Л. К проблеме обученности иностранным языкам вы-пускников средней школы. – М.: Просвещение, 2007. – 168 с.
8. Бим И.Л. Теория и практика обучения иностранному языку в средней школе. – М.: ACT, 2008. – 452с.
9. Бойниченко Н.А. Обучение аудированию в контексте реализа-ции фгос по иностранным языкам / Н.А. Бойченко // Реализация образова-тельных и профессиональных стандартов в психологии и педагогике. Сборник статей по итогам Международной научно-практической конфе-ренции. Стерлитамак, 2022. – С. 20-24.
10. Бурдина, М. И. Уроки английского языка в IX классе / М. И. Бурдина. – М.: Просвещение, 1989. ˗ 125 с.
11. Вайсбурд М. Л., Колесникова, Е. А. Обучение аудированию / М.Л. Вайсбурд, Е.А. Колесникова // Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Под ред. А. А. Миролюбова. – Об-нинск: Титул. – 2010.
12. Васильева А.А. Преодоление трудностей при обучении ауди-рованию на уроках английского языка / А.А. Васильева, Л.С. Рыжкова // Актуальные вопросы науки. – 2019. – № 52. – С. 44-45.
13. Ваулина Ю.Е. УМК «Английский в фокусе» 9 класс / Ю.Е. Ва-улина, Д. Дули, О.Е. Подоляко. – М.: Просвещение, 2021.
14. Виноградов, В. В. Лингвистические аспекты обучения ино-странным языкам: пособие для учителей / В.В. Виноградов. ˗ М.: Просве-щение, 2020. ˗ 182 с.
15. Виситова Л.С. Нетрадиционные формы и методы обучения на уроках в начальной школе / Л.С. Виситова // В сборнике: Педагогическое мастерство. Материалы VII Международной научной конференции. – 2015. – С. 6-8.
16. Воронина А.С. Актуальные проблемы подготовки к разделу «аудирование» ЕГЭ на примере УМК «Английский в фокусе» / А.С. Во-ронина, А.И. Обревко // Актуальные проблемы современного иноязычно-го образования. – 2019. – № 9. –С. 3.
17. Гальперин, П.Я. Современная методика английского языка / П.Я. Гальперин. – М.: Просвещение, 1995. – 180 с.
18. Гальскова Н.Д. Теория обучения иностранным языкам. Линг-водидактика и методика. Учебное пособие. – 6-е изд., стер. – М.: Академия, 2013. – 336 с.
19. Есин А.Б. Принципы и приемы анализа литературного
произведения / А.Б. Есин. – М.: Флинта, Наука, 2020. – 248 с.
20. Зайцев В.С. Современные педагогические технологии: учебное пособие. – Челябинск: ЧГПУ, 2012. – 411 с.
21. Зимняя, И.А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке: учебное пособие для учителей / И.А. Зимняя. - М.: Просвещение, 2016. – 160 с.
22. Зимняя, И.А. Условия формирования навыка говорения на иностранном языке и критерии его отработанности / И.А. Зимняя // Общая методика обучения иностранным языкам: Хрестоматия. - М.: Русский язык, 1991. – 60 с.
23. Иванов А.Н. Интерактивные формы работы при изучении ан-глийского языка в основной школе // Современная зарубежная педагогика. – 2017. – № 9. – С. 45-51.
24. Итинсон К.С. Развитие навыков аудирования на занятиях по английскому языку с помощью песен / К.С. Итинсон // Региональный вест-ник. – 2020. – № 8 (47). – С. 72-74.
25. Каргина А.С. Страноведческие материалы на уроках англий-ского языкана этапе аудирования (на примере УМК «Spotlight- 8») / А.С. Каргина, Н.А. Лукьянова // Конструктивные педагогические заметки. – 2017. – № 5-2 (7). –С. 45-52.
26. Кашина E.Г. Традиции и инновации в методике преподавания иностранного языка: учебное пособие для студентов филологических фа-культетов. – Самара: Изд-во «Универс-групп», 2006. – 75 с.
27. Коростелев, В.С. Основы функционального обучения иноязыч-ной лексике / В.С. Коростелев. – Воронеж, 1990.
28. Леонтьев А.М. Методика преподавания английского языка с использованием мультимедиа-технологий. – М.: Издательский центр «Академия», 2017. – 200 с.
29. Максудов У.О. Аудирование ˗ один из важных элементов в процессе обучения английскому языку / У.О. Максудов // Вестник Таджик-ского национального университета. –2019. –№ 5-1. – С. 226-231.
30. Мысова К.В. Подготовительные этапы аудирования на заняти-ях по английскому языку / К.В. Мысова // Вопросы педагогики. –2022. – № 6-2. –С. 124-126.
31. Нелькина А.А. Комплекс упражнений по обучению аудирова-нию на уроке английского языка / А.А. Нелькина // Актуальные проблемы германистики и методики преподавания иностранных языков. Сборник научных трудов по материалам XI Международной научно-практической конференции. Саранск, 2022. – С. 12.
32. Рязанцева О.А. Обучение аудированию на современном уроке иностранного языка / О.А. Рязанцева, Д.С. Шевцова // Наука в мегаполисе Science in a Megapolis. –2022. –№ 8 (43).
33. Сарапкина М.Е. Особенности обучения аудированию на уро-ках иностранного языка в средней школе (на примере УМК "Starlight-8") / М.Е. Сарапкина // Журнал «Студенческий». – 2021. –№27. – С.66-68
34. Свиридова Е.С. Развитие аудирования как одной из компетен-ций функциональной грамотности на уроках английского языка / Е.С. Свиридова // Молодой ученый. 2021. № 40 (382). С. 192-194.Селевко Г. К. Классификация образовательных технологий / Г.К. Селевко. – М., – 2005. – 371с.
35. Смирнова Е.П. Обучение аудированию на уроках английского языка в свете реализации ФГОС / Е.П. Смирнова, Е.С. Семенова // Акту-альные проблемы лингводидактики и методики преподавания иностран-ных языков. сборник научных статей. Чувашский государственный педаго-гический университет им. И.Я. Яковлева. Чебоксары, 2020. – С. 287-291.
36. Спехова П.С. Система упражнений по обучению аудированию на уроках английского языка (на примере УМК "CHOICES PRE-INTERMEDIATE") / П.С. Спехова, Е.В. Королева // Неофит. Сборник ста-тей по материалам научно-практических конференций аспирантов, маги-странтов, студентов. Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина. – 2019. – С. 182-184.
37. Чахирова И.А. Методика обучения аудированию в УМК по ан-глийскому языку для средних классов общеобразовательной школы / И.А. Чахирова, Ж.А. Тягунова // Актуальные проблемы экономики, социологии и права. – 2019. – № 3. – С. 69-71.
38. Ходырева А.Д. Организация обучения аудированию на уроках английского языка / А.Д. Ходырева // Инновационные технологии управ-ления. Сборник статей по материалам VI Всероссийской научно-практической конференции . Мининский университет. – 2020. – С. 284-287.
39. Фигуровская Н.В. Методика обучения английскому языку в со-временной школе. – М.: Академический проект, 2016. – 256 с.
40. Демонстрационный вариант контрольных измерительных ма-териалов основного государственного экзамена 2023 года по АНГЛИЙ-СКОМУ ЯЗЫКУ [Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/aya_9_oge_2023_demo_pch.pdf
41. Кодификатор проверяемых требований к результатам освоения основной образовательной программы основного общего образования и элементов содержания для проведения основного государственного экза-мена по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/aya_9_oge_2023_kodif.pdf
42. Об утверждении федерального государственного образова-тельного стандарта основного общего образования (с изменениями на 8 ноября 2022 года) // Официальный интернет-портал правовой информации www.pravo.gov.ru, 05.07.2021, N 0001202107050027
43. Спецификация контрольных измерительных материалов для проведения в 2023 году основного государственного экзамена по ИНО-СТРАННОМУ ЯЗЫКУ [Электронный ресурс]. – URL: https://synergy.ru/assets/upload/news/articles_oge/oge/angliyskiy/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D0%B8/inyaz_9_oge_2023_specz.pdf
44. Свободный: официальный сайт города [Электронный ресурс]. – URL: https://svb-gorod.ru/
45. Cамые интересные виды туризма в Приамурье // Visitamur URL: https://visitamur.ru/adventures/ (дата обращения: 20.02.2024).