Коммуникативные деформации личности педагога

Заказать уникальную курсовую работу
Тип работы: Курсовая работа
Предмет: Психология
  • 52 52 страницы
  • 41 + 41 источник
  • Добавлена 31.05.2024
1 496 руб.
  • Содержание
  • Часть работы
  • Список литературы
Введение 3
Глава 1. Теоретический аспект проблемы коммуникативной деформации педагога 7
1.1 Подходы к изучению понятия коммуникативная деформация 7
1.2 Психологические особенности профессиональной деятельности педагогов 11
Глава 2. Практический аспект выявления коммуникативной деформации и эмоционального выгорания педагога как взаимообусловленные понятия 18
2.1 Методики, используемые для выявления эмоционального выгорания 18
2.2 Анализ и интерпретация результатов эмпирического исследования 27
Список использованных источников 44
Фрагмент для ознакомления

балл 120)Резистенция(макс. балл 120)Истощение(макс. балл 120)1СКСм56043202РИВж26139403ОРНм36235414КВНж15941265РПНж55837296ТТВж35527377ВОТж23937218КРЕж55938359ШЛПм369391810СТРм445292711УКРм447373312ЗКРж266612613ППОж427 333114УКНж225 301815САТж139231416РДДм129291917ФТИж5353532Результаты эмпирического исследования по выявлению эмоционального выгорания (В.В. Бойко) у педагогов с педагогическим стажем работы от 15 до 20 лет№ п/пполФИОстажНазвания фазНапряжение(макс.балл 120)Резистенция(макс. балл 120)Истощение(макс. балл 120)1мМСА163760282жКОР153989513мКРО184078354жПГЛ154186295жКТГ204387396жЧКТ153536437жЕГО202860268жКРЛ173959329жППЛ1649582710жАНГ1926602211мКАП1630553212жУКГ2051864213мГДД1523592614мААТ2021363215мСКС1531293016мУПР1624581917жААН1730603218жШГО18489024

1. Akın, U.; Aydın, İ.; Erdoğan, Ç.;Demirkasımoğlu, N. Emotional labor and burnout among Turkish primary school teachers. Aust. Educ. Res. 2013, 41, 155–169. ISSN 13384-013. URL:https://link.springer.com/article/10.1007/s13384-013-0138-4 (дата обращения: 20.03.24 г.) . – Режим доступа: по подписке.
2. Anomneze, E.A.; Ugwu, D.I.; Enwereuzor, I.K.; Ugwu, L.I. Teachers’ emotional labour and burnout: Does perceived organizational support matter. AsianSoc. Sci. 2016, 12, 9–22. URL: https://ccsenet.org/journal/index.php/ass/article/view/51385 (дата обращения: 22.03.24 г.) . – Режим доступа: по подписке.
3. Bakker, A.; Demerouti, E. The Job Demands-Resources model: State of the art. J. Manag. Psychol. 2007, 22, 309–328. https://peopleful.io/Job-Demands-Resource-Model-research.pdf (дата обращения: 22.01.24 г.) . – Режим доступа: по подписке.
4. Blau, P.M. Exchange and Power in Social Life; John Wiley: New York, NY, USA, 1964. – ISBN 1412823153, 9781412823159. – Текст: непосредственный.
5. Burisch M. Das Burnout-Syndrom. Theorie der innerenErschöpfung. überarb. Aufl. Heidelberg: Springer Verlag; 2005. – ISBN: 978-3-540-23718-1. – Текст: непосредственный.
6. Chang, M.L.; Davis, H.A. Understanding the role of teacher appraisals in shaping the dynamics of their relationships with students: Deconstructing teachers’ judgments of disruptive behavior. In Advances in Teacher Emotion Research. 2009; pp. 95–127. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4419-0564-2_6 (датаобращения: 01.01.24 г.). – Режимдоступа: поподписке.
7. Demerouti E, Bakker AB, Nachreiner F, Schaufeli WB. The job demands: resources model of burnout. JournalofAppliedPsychology. 2001;86: 499-512. PMID: 11419809 URL:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11419809/ (дата обращения: 04.01.24 г.). – Режим доступа: по подписке.
8. Diefendorff, J.M.; Croyle, M.H.; Gosserand, R.H. The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies. JournalofVocationalBehavior 2005, р. 339–357. URL: https://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/69853.pdf (дата обращения: 14.03.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
9. Ferris, G.R.; Treadway, D.C.; Perrewé, P.L.; Brouer, R.L.; Douglas, C.; Lux, S. Political Skill in Organizations. Manag. 2007, р. 290–320. URL: https://www.aow.uni-bonn.de/ (дата обращения: 28.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
10. Fouquereau, E.; Morin, A.; Lapointe, É.; Mokounkolo, R.; Gillet, N. Emotional labour profiles: Associations with key predictors and outcomes. WorkStress 2018, р. 268–294. URL: https://www.academia.edu/68389221/Emotional_Labor_Profiles_1_Running_Head_Emotional_Labor_Profiles_Emotional_Labor_Profiles_Associations_with_Key_Predictors_and_Outcomes (дата обращения: 15.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
11. Freudenberger H.J. Staff burn-out // Journal of Social Issues. 1974. P. 159–165. URL:https://studylib.net/doc/25474578/staff-burnout (дата обращения: 05.01.2024 г.) – Режим доступа: по подписке.
12. Goldberg, L.S.; Grandey, A.A. Display rules versus display autonomy: Emotion regulation, emotional exhaustion, and task performance in a call center simulation. Journal of Occupational Health Psychology. 2007, 12, 301–318. PMID: 17638495. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17638495/
13. Grandey, A.A. Emotion regulation in the workplace: A new way to conceptualize emotional labor. Journal of Occupational Health Psychology. 2000, 5, 95–110. DOI: 10.1037//1076-8998.5.1.95 URL:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10658889/ (дата обращения: 21.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
14. Huyghebaert, T.; Gillet, N.; Fernet, C.; Lahiani, F.-J.; Chevalier, S.; Fouquereau, E. Investigating the longitudinal effects of surface acting on managers’ functioning through psychological needs. Journal of Occupational Health Psychology. 2018, 23, 207–222. DOI: 10.1037/ocp0000172/ URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31763871/ (дата обращения: 12.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
15. Keller, M.M.; Chang, M.L.; Becker, E.S.; Goetz, T.; Frenzel, A.C. Teachers’ emotional experiences and exhaustion as predictors of emotional labor in the classroom: An experience sampling study. FrontiersinPsychology. 2014, р. 1442. DOI:10.3389/fpsyg.2014.01442/ URL: https://www.researchgate.net/publication/270655568_Teachers'_emotional_experiences_and_exhaustion_as_predictors_of_emotional_labor_in_the_classroom_An_Experience_Sampling_study (дата обращения: 11.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
16. Kinman, G.; Wray, S.; Strange, C. Emotional labour, burnout and job satisfaction in UK teachers: The role of workplace social support. JournalofEducationalPsychology. 2011, 843–856. DOI:10.1080/01443410.2011.608650. URL: https://www.researchgate.net/publication/232968791_Emotional_labour_burnout_and_job_satisfaction_in_UK_teachers_The_role_of_workplace_social_support (дата обращения: 12.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
17. Lee, Y.H. Emotional labor, teacher burnout, and turnover intention in high-school physical education teaching. European Physical Education Review. 2019, 25, 236–253. DOI:10.1177/1356336X17719559. URL: https://www.researchgate.net/publication/318597510_Emotional_labor_teacher_burnout_and_turnover_intention_in_high-school_physical_education_teaching (дата обращения: 12.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
18. Leiter, M.P.; Maslach, C. Latent burnout profiles: A new approach to understanding the burnout experience. 2016, 3, 89–100. DOI: 10.1016/j.burn.2016.09.001.URL: https://www.researchgate.net/publication/308891477_Latent_burnout_profiles_A_new_approach_to_understanding_the_burnout_experience (дата обращения: 17.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
19. Mann, S. A health-care model of emotional labor: An evaluation of the literature and development of a model. Manag. 2005. – DOI:10.1108/14777260510615369. – Текст: непосредственный.
20. Maslach C, Jackson SE. The measurement of experienced burnout. JOccupatBehav. 1981;2:99-113. DOI:10.1002/job.4030020205 – URL: https://www.researchgate.net/publication/227634716_The_Measurement_of_Experienced_Burnout (дата обращения: 17.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
21. Maslach C. A. Multidimensional Theory of Burnout. In: Theories of Organizational Stress. Oxford, 1998, pp. 68–85. URL: https://www.researchgate.net/publication/280939428_A_Multidimensional_Theory_of_Burnout/ (дата обращения: 27.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
22. Maslach, C.; Jackson, S.E.; Leiter, M.P. Maslach Burnout Inventory; Consulting Psychology Press: Palo Alto, CA, USA, 1996.
23. Maxwell, A.; Riley, P. Emotional demands, emotional labor and occupational outcomes in school principals: Modelling the relationships. Educ. Manag. Adm. Leadersh. 2017, 45, 484–502. DOI:10.1177/1741143215607878 – URL:https://www.researchgate.net/publication/281350635_Emotional_demands_emotional_labour_and_occupational_outcomes_in_school_principals_Modelling_the_relationships (дата обращения: 03.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
24. Morris, J.A.; Feldman, D.C. The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Acad. Manag. Rev. 1996, 21, 986–1010. URL:https://www.academia.edu/15513104/The_Dimensions_Antecedents_and_Consequences_of_Emotional_Labor (дата обращения: 13.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
25. Park, H.I.; O’Rourke, E.; O’Brien, K.E. Extending conservation of resources theory: The interaction between emotional labor and interpersonal influence. Int. J. StressManag. 2014, 21, 384–405. DOI:10.1037/a0038109 – URL:https://www.researchgate.net/publication/280321755_Extending_conservation_of_resources_theory_The_interaction_between_emotional_labor_and_interpersonal_influence (дата обращения: 27.02.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
26. Pekrun, R. The Control-Value Theory of Achievement Emotions: Assumptions, Corollaries, and Implications for Educational Research and Practice. Educ. Psychol. Rev. 2006, 18, 315–341. URL: https://www.academia.edu/12786980/The_Control_Value_Theory_of_Achievement_Emotions_Assumptions_Corollaries_and_Implications_for_Educational_Research_and_Practice (дата обращения: 23.03.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
27. Richardson, B.K.; Alexander, A.; Castleberry, T. Examining teacher turnover in low-performing, multi-cultural schools: Relationships among emotional labor, communication symmetry, and intent to leave. Commun. Res. Rep. 2008, 25, 10–22. DOI:10.1080/08824090701831743 – URL: https://www.researchgate.net/publication/233258439_Examining_Teacher_Turnover_in_Low-Performing_Multi-Cultural_Schools_Relationships_among_Emotional_Labor_Communication_Symmetry_and_Intent_to_Leave (дата обращения: 20.03.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
28. Ryan, R.M.; Deci, E.L. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness; Guilford Publishing: New York, NY, USA, 2017. – DOI:10.7202/1041847ar. – Тест: непосредственный.
29. Schaufeli WB, van Dierendonk D, van Gorp K. Burnout and reciprocity: Towards a dual-level social exchange model. // July 1996Work & Stress 10(3):225-237. – DOI:10.1080/02678379608256802. – Текст: непосредственный.
30. Semmer NK. StressbezogeneTätigkeitsanalyse. Weinheim:Beltz; 1984. – DOI: 10.14315-0112. – Тест: непосредственный.
31. Shirom A, Melamed S, Toker S, Berliner S, Shapira E. Burnout, mental and physical health: A review of the evidence and a proposed explanatory model. IntRevIndOrganPsychol. 2005;20:269–309. URL: https://www.researchgate.net/publication/285185175_Burnout_mental_and_physical_health_A_review_of_the_evidence_and_a_proposed_explanatory_model (дата обращения: 02.04.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
32. Siegrist J. Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. OccupHealthPsychol. 1996;1: 27-41. DOI: 10.1037//1076-8998.1.1.27/ - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9547031/ (дата обращения: 10.04.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
33. Siegrist J. Effort-reward imbalance at work and health. In: Perrewe P, Ganster D, editors. Research in occupational stress and well being, Vol. 2: Historical and current perspectives on stress and health. NewYork: JAIElsevier; 2002:261-91. DOI:10.1016/S1479-3555(02)02007-3/ - URL: https://www.researchgate.net/publication/228079259_Effort-reward_Imbalance_at_Work_and_Health (дата обращения: 10.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
34. Silbaugh, M.W.; Barker, D.B.; Arghode, V. Emotional Labor, Emotional Intelligence, and Burnout among School Principals: Testing a Mediational Model. Leadersh. PolicySch. 2021, 1–14. DOI:10.1037/str0000028/ - URL: https://www.researchgate.net/publication/301272799_Emotional_Intelligence_Personality_Stress_and_Burnout_Among_Educators (дата обращения: 10.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
35. Sutton, R.E.; Mudrey-Camino, R.; Knight, C.C. Teacher’s Emotion Regulation and Classroom Management. TheoryPract. 2009, 48, 130–137 DOI:10.1080/00405840902776418. - URL: https://www.researchgate.net/publication/249900582_Teachers'_Emotion_Regulation_and_Classroom_Management (дата обращения: 17.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
36. Towards a dual-level social exchange model. WorkandStress. 1996;10: 225-37. DOI:10.1080/02678379608256802 – URL: https://www.researchgate.net/publication/228079582_Burnout_and_reciprocity_Towards_a_dual-level_social_exchange_model (дата обращения: 09.11.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
37. Wróbel, M. Can empathy lead to emotional exhaustion in teachers? The mediating role of emotional labor. Int. J. Occup. Med. Environ. Health 2013, 26, 581–592. DOI:10.2478/s13382-013-0123-1 – URL: https://www.researchgate.net/publication/256930758_Can_empathy_lead_to_emotional_exhaustion_in_teachers_The_mediating_role_of_emotional_labor (дата обращения: 19.09.22 г.) – Режим доступа: по подписке.
38. Yao, X.; Yao, M.; Zong, X.; Li, Y.; Li, X.; Guo, F.; Cui, G. How school climate influences teachers’ emotional exhaustion: The mediating role of emotional labor. Int. J. Environ. Res. Public Health 2015, 12, 12505–12517. DOI:10.3390/ijerph121012505 – URL: https://www.researchgate.net/publication/282816059_How_School_Climate_Influences_Teachers'_Emotional_Exhaustion_The_Mediating_Role_of_Emotional_Labor (датаобращения: 19.10.24 г.) – Режимдоступа: поподписке.
39. Yilmaz, K.; Altinkurt, Y.; Güner, M.; Sen, B. The Relationship between Teachers’ Emotional Labor and Burnout Level. EurasianJ. Educ. Res. 2015, 15. DOI:10.30958/aje.6-2-3 – URL: https://www.researchgate.net/publication/330636054_The_Relationship_between_Teachers'_Perceptions_of_Emotional_Labor_and_Teacher_Burnout_and_Teachers'_Educational_Level (дата обращения: 23.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
40. Zaretsky, R.; Katz, Y.J. The Relationship between Teachers’ Perceptions of Emotional Labor and Teacher Burnout and Teachers’ Educational Level. AthensJ. Educ. 2019, 6, 127–144. DOI:10.30958/aje.6-2-3 – URL: https://www.researchgate.net/publication/330636054_The_Relationship_between_Teachers'_Perceptions_of_Emotional_Labor_and_Teacher_Burnout_and_Teachers'_Educational_Level (дата обращения: 28.01.24 г.) – Режим доступа: по подписке.
41. Белезина, Е.И., Молодой преподаватель: к вопросу определения понятия // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология, 2017. 98-99 с. DOI: 10.17072/2078-7898/2017-2-282-293. – URL: http://www.philsoc.psu.ru/vestnik/164-nauka/vypusk-2-30-2017/sotsiologiya/682-molodoj-prepodavatel-k-voprosu-opredeleniya-ponyatiya (дата обращения 23.02.2024 г.). – Режим доступа: по подписке.